استیل مال

مشاوره و خرید کالا

021-44074092

ورق استیل رنگی چیست و چگونه تولید می شود؟

ورق استیل رنگی
آن چه میخوانیم ...

ورق استیل ضد زنگ یک ماده قوی و بسیار بادوام است که برای استفاده در ساخت و سازهای داخلی و خارجی و ویژگی های طراحی مناسب است. استفاده از ورق های رنگی استیل ضد زنگ به این معنی است که متخصصان طراحی می توانند به جای انتخاب ظاهر معمولی استیل ضد زنگ، عنصر رنگ را در طرح های خود ادغام کنند. امروزه انواع مختلفی از ورق های استیل رنگی با بالاترین استاندارد ها و از مرغوب ترین مواد تولید می شود که در صنایع مختلف کاربرد های فراوانی دارند. استیل ضد زنگ پوشش داده شده با رنگ، سطحی جذاب و ارزش زیبایی شناختی بالایی خواهد داشت و به یک ماده درجه یک برای کاربردهای داخلی، تجهیزات و معماری تبدیل می شود.

روش تولید ورق استیل رنگی

ورق استیل رنگی چیست ؟

فولاد ضد زنگ معمولاً سطحی براق و نقره‌ای دارد، اما برای تنوع بخشیدن به کاربرد ورق استیل، می‌توان آن را با رنگ‌های مختلف مانند طلایی، مشکی، آبی، رزگلد و … پوشش داد. رنگ نه تنها زیبایی شناسی را افزایش می دهد بلکه اثر انگشت و لکه را نیز پنهان می کند.

ورق استیل رنگی همچنان نقاط قوت ورق ضد زنگ معمولی مانند دوام بالا، مقاومت خوب در برابر خوردگی و زنگ زدگی و تمیز کردن آسان را حفظ می کند. با این حال، در صورت عدم رعایت روش های نگهداری مناسب، لایه رنگی همچنان می تواند در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و مواد شوینده کنده شود.

فواید استفاده از ورق استیل رنگی

جلوه بصری و زیبایی

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از ورق استیل رنگی این است که می تواند کارآیی کاربری ها و دیزاین ها را بهبود بخشد. ورق استیل با دارا بودن رنگ های متنوع، دوام بالا و مقاومت خوب در برابر خوردگی، برای تمام سبک های معماری مناسب است.

پایایی بیشتر

ورق استیل رنگی دوام بالاتری نسبت به ورق استیل معمولی دارد و مقاومت خوبی در برابر اثر انگشت و خراش از خود نشان می دهد. این به این معنی است که این ماده در طول زمان در برابر سایش و خوردگی بهتر مقاومت می کند و می تواند در آسانسورها و طراحی های مختلف استفاده شود.

ایمنی تضمین شده

دیگر مزیت ورق استیل رنگی این است که به دلیل خاصیت ضد خوردگی و مقاومت در برابر زنگ زدگی، ایمنی را بهبود می بخشد و باعث می شود مواد در طول زمان دوام بیشتری داشته و تخریب یا آسیب دیدن آن دشوار باشد.

ارزش بیشتر

ورق استیل رنگی قیمت بالاتری نسبت به ورق استیل معمولی دارد، بنابراین عمدتاً در محصولات رده بالا استفاده می شود. همچنین استفاده از ورق استیل رنگی در طراحی ها، اثاثیه و مبلمان باعث جلب توجه بیشتر افراد می شود.

دیگر کاربرد های ورق استیل رنگی

  • صنعت خودرو
  • صنعت هوانوردی
  • نماهای تزیینی
  • روکش های معماری
  • صنعت لوازم خانگی و …

روش تولید ورق استیل رنگی

ورق استیل رنگی با مقدار زیادی رنگ روی سطح توسط رسوب فیزیکی بخار ( Physical vapor deposition ، PVD) و رنگ آمیزی تداخل نور (LIC) پوشش داده و تولید می شود.

رسوب فیزیکی بخار یا (PVD) چیست ؟

رسوب فیزیکی بخار (PVD) فرآیندی است که می تواند در مواد رسانای الکتریکی به عنوان یک فلز خالص و یا پوشش آلیاژی نازک با چسبندگی بالا رسوب کند .این فرآیند در یک محفظه خلأ با استفاده از یک منبع قوس کاتدی انجام می شود. ترکیبات پوششی از عناصر مختلفی مانند کربیدها، نیتریدها، بورید ها و … ساخته شده اند. طیف گسترده ای از رنگ هارا می توان با افزودن گاز های مختلف در طول رسوب به دست آورد.

انواع ورق استیل رنگی

محبوب ترین رنگ های ورق استیل رنگی

رنگ های متداول ورق استیل شامل مشکی، طلایی، آبی، برنزی، سبز، قهوه ای و خاکستری تیره است.

انواع ورق استیل رنگی

ورق استیل مشکی

این نوع ورق استیل دارای روکش مشکی مات بر روی سطح آن است تا جلوه بصری مورد نظر را ارائه دهد. ورق استیل مشکی رنگ معمولا در دکوراسیون داخلی، پانل های دیواری، لوازم خانگی و … استفاده می شود.

ورق استیل مشکی

ورق استیل طلایی

رنگ طلایی به افزایش تجمل و درخشش هرچه بیشتر سطوح ورق استیل منجر می شود و برای طراحی های داخلی و خارجی ساختمان ها مناسب است. همچنین این رنگ ورق استیل در رشته های هنری، مجسمه سازی، صنایع دستی، … نیز استفاده می شود، ورق استیل طلایی را با مواد دیگر ترکیب می کنند تا آثار هنری بسیار بادوام، مقاوم در برابر خوردگی و خراش ایجاد شود.

ورق استیل طلایی

ورق استیل آبی

رنگ آبی نمایانگر آسمان یا اقیانوس است و زیبایی مرموز و جذابی به طراحی داخلی ساختمان می بخشد. بسیاری از مشتریان ورق استیل آبی رنگ را برای دیوارها، سقف ها و دکوراسیون انتخاب می کنند تا فضایی منحصر به فرد و درجه یک را ایجاد کنند.

ورق استیل آبی

ورق استیل قرمز مسی

لایه رنگ قرمز مسی ای که بر روی ورق استیل قرار می گیرد، جلوه بصری کاملی را ارائه می دهد .همینطور از این رنگ برای درب ها و روکش های فلزی استفاده می شود.

ورق استیل مسی

ورق استیل سبز

رنگ سبز به طبیعت و محیط نزدیک است و فضا را روشن و مطبوع می کند. ورق استیل سبز زیبایی جدید و برجسته ای را به آثار معماری می بخشد. مشتریان می توانند رنگ های سبز با سایه ها و شدت های مختلف را بر اساس جدول استاندارد RAL انتخاب کنند. علاوه بر این، درخشندگی ورق استیل سبز را می توان از طریق تکنیک های مختلف پوشش رنگ در طول فرآیند تولید تنظیم کرد.

ورق استیل سبز

ورق استیل رنگی (water ripple)

طراحان معماری گاهاً از ورق های استیل ضد زنگ موج دار به عنوان ورق های فلزی تزئینی استفاده می کنند. ورق های استیل رنگی (water ripple) شکلی از موج آب‌ را تداعی می کنند و باعث جذابیت هرچه بیشتر پروژه های معماری و … می شوند.

فرآیند رنگ آمیزی ورق استیل

فرآیند رنگ آمیزی ورق استیل شامل مراحل مختلفی از جمله آماده سازی سطح، اعمال پوشش و عمل آوری است.

آماده سازی سطح ورق استیل

ورق استیل در ابتدا آماده و تمیز می شود تا هرگونه روغن، زنگ زدگی یا سایر آلاینده هایی که می توانند در چسبندگی پوشش اختلال ایجاد کنند، از بین‌ بروند. این ممکن است شامل یک سری از فرآیند های شیمیایی مانند چربی زدایی، غوطه ور سازی در محلول رقیق شده اسید و فسفاته کردن باشد.

اعمال‌ پوشش

هنگامی که سطح ورق استیل آماده شد، پوشش روی ورق در یک فرآیند مداوم و خودکار به نام پوشش کوُیل کوتینگ اعمال می شود. این پوشش ممکن است با استفاده از روش های مختلفی مانند پوشش رولی، پوشش اسپری یا پوشش غوطه ور اعمال شود. PPGI و PPGL از پرکاربردترین روش های پوشش هستند. PPGI یک روکش رویی Zinc برای استیل است که برای پوشش سقف، سایدینگ ها و اهداف مشابه استفاده می شود. در همین حال، PPGL یک آلیاژ روی آلومینیوم است که برای ستون ها، تیرها و موارد دیگر استفاده می شود.

عمل آوری

پس از اعمال پوشش، ورق استیل در کوره با دمای بالا قرار داده می شود تا پوشش سخت شود.این فرآیند ممکن است شامل یک سری چرخه های گرمایش و سرمایش برای دستیابی به خواص مورد نظر باشد.

مرحله آخر

زمانی که ورق استیل به طور کامل آماده شد ،ممکن است برای دستیابی به نتیجه مورد نظر از  اعمال نقش برجسته، چاپ یا لمینت استفاده شود.سپس ورق های استیل رنگی آماده شده در اندازه های مورد نظر برش داده شده و برای حمل بسته بندی می شوند.

رنگ آمیزی ورق استیل

راهنمای خرید ورق استیل رنگی

هنگام خرید ورق استیل رنگی، عوامل مختلفی را باید در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل شود که بهترین محصول را مطابق با نیاز خود دریافت می کنید. در این بخش از مقاله چند معیار مهم را بررسی خواهیم کرد.

هدف:

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید هدفی است که شما به خاطر آن ورق های استیل رنگی خریداری می کنید. آیا از آنها برای سقف، روکش دیوار، یا برای محصولی مانند یخچال یا بدنه خودرو استفاده خواهید کرد؟ کاربردهای مختلف به انواع مختلف پوشش، رنگ، ضخامت و طرح نیاز دارند.

نحوه تولید:

روش های مختلفی برای پوشش رنگ و تولید برای ورق های استیل رنگی وجود دارد که یکی از پرکاربردترین های آن PVD می باشد. البته هر یک از این روش پوشش ها دارای خواص و ویژگی های عملکردی متفاوتی هستند، بنابراین مهم است که یک پوشش مناسب را برای کاربری خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، از PPGI در ساخت و استفاده برای دیوارها، درها و پنجره ها، پارتیشن ها، پانل ها و … استفاده می شود.

ضخامت:

ضخامت ورق یکی دیگر از موارد مهم است. ورق های ضخیم تر معمولا دوام بیشتری دارند و عایق بهتری هستند، اما می توانند گران تر نیز باشند. از ورق های استیل رنگی ضخیم گاها در تولید یخچال، ماشین لباسشویی و لوازم خانگی مشابه استفاده می شود. ضخامت، پوششی مقاوم در برابر خراش ارائه می دهد که می تواند در برابر سایش و خوردگی مقاومت کند.

رنگ و پرداخت:

رنگ و پرداخت ورق نیز ملاحظات مهمی هستند، زیرا بر جذابیت و زیبایی ساختمان یا محصول تأثیر می گذارد. رنگ و پرداختی را انتخاب کنید که مکمل طرح و سبک ساختمان یا محصول شما باشد. ورق های استیل رنگی جلوه زیبایی را در ساختمان های مسکونی و محصولات ایجاد می کنند و از نظر بصری دلپذیر هستند.

دوام و طول عمر:

به دنبال ورق هایی باشید که ماندگاری و دوام بالایی دارند. اطمینان حاصل کنید که رنگ، طرح و پرداخت ورق استیل رنگی در طول زمان زنده و جذاب باقی خواهد ماند و نیاز به تعمیر و نگهداری سفت و سخت و یا تعویض زودهنگام نخواهد داشت. ورق های استیل رنگی در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند و این ویژگی آنها را به ماده ایده آلی برای استفاده در مناطق و مکان هایی که پرجمعیت هستند ‌و رفت و آمد زیادی‌ در آنجا انجام می شود تبدیل می کند.

راهنمای خرید ورق استیل رنگی

سخن پایانی

در طول این مقاله متوجه شدیم که بر اساس برخی معیارها، ورق استیل رنگی دارای مزایای برجسته بسیاری در مقایسه با ورق استیل معمولی مانند مقاومت در برابر اثر انگشت، لکه، خط و خش، خوردگی و … می‌ باشد. فرآیند رنگ آمیزی نیز بر ویژگی های ورق استیل تأثیر نمی گذارد.

همچنین استفاده از ورق های استیل رنگی جذابیت و زیبایی بیشتری به ظاهر کار می بخشد و باعث پایایی، ایمنی و ارزش هر چه بیشتر می شود.

اشتراک گذاری برای دوستان
Facebook
LinkedIn
Twitter
Telegram
Print
WhatsApp
Email

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *