مشاوره و خرید کالا

021-44074092

شناسایی ورق استیل اصل از تقلبی | چگونه استیل اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

تشخیص استنلس استیل اصل از تقلبی
آن چه میخوانیم ...

در این مطلب روش های مختلف شناسایی  استیل اصل از تقلبی را توضیح خواهیم داد. روش هایی ساده و در عین حال کاربردی هستند. با استیل مال همراه باشید تا استیل را بهتر بشناسیم.

شناسایی استیل اصل از تقلبی

استنلس استیل که به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و دوام آن شناخته شده است، یک ماده محبوب در صنایع مختلف به حساب می آید. این ماده حاوی عناصری چون آهن،نیکل،منگنز، کروم (حداقل 10.5 ٪) و سایر  عناصر می باشد. شناسایی استیل اصل از تقلبی در بازار مملو از محصولات تقلبی در محور فعالیت خریداران و فروشندگان قرار دارد. در این مقاله، روش هایی را برای تشخیص استنلس استیل واقعی از تقلبی توضیح خواهیم داد.

توجه به برچسب ها و گواهینامه ها

محصولات استنلس استیل معتبر اغلب دارای علائم و گواهینامه های خاص هستند. به دنبال برچسب ها یا حکاکی هایی باشید که نشان دهنده گرید استنلس استیل و مطابقت با استانداردهای صنعتی است. تولیدکنندگان دستورالعمل های سختگیرانه ای را رعایت می کنند و محصولات اصل به احتمال زیاد دارای این علائم هستند.

شناسایی استیل با استفاده از آهن ربا

برای شناسایی با استفاده از روش تشخیص استیل توسط آهن ربا می‌توانید گرید مورد نظر خود را خوب بشناسید. بعضی گرید ها مانند استنیتی نگیر و بعضی مانند فریتی بگیر هستند.برای آزمایش خواص مغناطیسی محصول از آهنربا استفاده کنید. اگر آهنربا را به شدت جذب کند؛ دو‌ احتمال وجود دارد یا استیل مورد نظر اصل نیست و از جنس فلز دیگری است و یا از جنس فریتی یا مارتنزیتی است. اگر هم جذب نکند ممکن است با فلزاتی از جمله آلومینیوم اشتباه گرفته شود یا از جنس استیل آستنیتی باشد.

شناسایی استیل اصل با آهن ربا

بازرسی بصری و بررسی سختی فلز با خراش

سطح استنلس استیل را برای نشانه هایی از ساخت ضعیف یا پرداخت های ناسازگار بررسی کنید. استیل اصل ظاهری صاف و صیقلی دارد. اگر متوجه لکه های ناهموار، رنگ ناهموار یا ناهماهنگی شدید، ممکن است تقلبی باشد. سنجش با معیار مقاومت در برابر خراش موهس از روش های دیگر می باشد. بازه سختی موهس استنلس استیل در حدود 5 الی 6 می باشد در مقابل برای فلز آلومینیوم در بازه 2 الی 2.9 می باشد.بنابر این استنلس استیل نباید به این راحتی ها خراش بردارد.

شناسایی استیل با اسید

برای شناسایی استنلس استیل اصل می توانید از محلول تشخیص استیل یعنی برخی اسید ها مانند اسید سیتریک و اسید استیک (اسید های ملایم)،هیدروکلریک اسید و نیتریک اسید( اسید های قوی تر برای سنجش شرایط خاص و مقاومت بیشتر) استفاده کنید. مقداری از اسید را روی یک ناحیه کوچک  از مواد بریزید. استنلس استیل اصل نباید هنگام قرار گرفتن در معرض اسید واکنش نشان دهد یا علائم خوردگی نشان دهد. اگر ماده فاقد واکنش باشد، احتمالاً نشان دهنده وجود فولاد ضد زنگ اصل است.ولی در صورت مشاهده علائمی چون ایجاد بخار تغییر رنگ و سایر عوامل واکنشی ماده مورد نظر استنلس استیل نمی باشد. با این حال، بسیار مهم است که در طول این آزمایش جوانب احتیاط را به عمل آورید تا از هر گونه آسیب احتمالی در امان بمانید‌.

شناسایی استیل استنلس با اسید

محاسبات وزن و چگالی استیل

فولاد ضد زنگ اصل چگال تر از بسیاری از فلزات معمولی است. آلومینیوم از لحاظ ظاهری شبیه به استیل می باشد. اما وزن استیل ضد زنگ نسبت به فلزاتی مانند آلومینیوم بیشتر است.از این رو صرفا با در دست گرفتن دو جسم هم اندازه و هم شکل تفاوت فاحشی خواهند داشت.

تشخیص استنلس استیل با جرقه زنی

با گرفتن گوشه ای از ماده مورد نظر زیر دستگاه سنگ زنی می توانید به وسیله جرقه های تولید شده از اصل بودن ماده خود اطمینان حاصل کنید.اگر جرقه های تولیدی یکنواخت و بصورت شاخه ای باشند ماده ای که در دست دارید استنلس استیل می باشد. اما در صورت جرقه های نا هماهنگ ماده مورد نظر استنلس استیل نمی باشد.در طول این آزمایش اکیدا به اصول ایمنی پایبند باشید.

تشخیص استیل با جرقه زنی

شناسایی حرفه ای

برای یک نتیجه قطعی، روش های تست حرفه ای مانند فلورسانس اشعه ایکس (XRF) یا تجزیه شیمیایی می توانند ترکیب فلز را به طور قطعی تعیین کنند.

شناسایی استیل با ابزارهای ترموالکتریک

ابزارهای ترموالکتریکی که برای شناسایی آلیاژها استفاده می‌شوند بر اساس اثر سیبک یا اصل ترموکوپل‌ها هستند. به این معنا که اگر یک فلز ناشناخته با یک فلز شناخته شده در یک اختلاف دمایی شناخته شده اتصال ایجاد کند، فلز ناشناخته ممکن است با استفاده از اختلاف پتانسیل حاصل شناسایی شود.

 شناسایی استنلس استیل استنیتی

برای شناسایی استنلس استیل آستنیتی اصلی، به دنبال خواص غیر مغناطیسی باشید، زیرا این نوع فولاد معمولاً به دلیل داشتن نیکل و کروم زیاد، آهنربا را جذب نمی کند. فولادهای زنگ نزن آستنیتی، مانند سری 300 (304، 316)، همچنین باید مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی از خود نشان دهند و در مقایسه با فلزات دیگر احتمال تیره شدن یا زنگ زدگی کمتری دارند. علاوه بر این، این فولادها اغلب دارای محتوای کروم (حدود 18-20٪) و نیکل (حدود 8-12٪) هستند که به کیفیت متمایز غیر مغناطیسی و مقاومت آنها در برابر خوردگی کمک می کند. برای شناسایی دقیق، می توان از آنالیز شیمیایی یا آزمایش فلورسانس اشعه ایکس (XRF) برای تأیید ترکیب دقیق استفاده کرد.

شناسایی استنلس استیل فریتی

استنلس استیل فریتی، بر خلاف  آستنیتی، به دلیل داشتن آهن زیاد و نیکل کم، مغناطیسی است. گروه فریتی، مانند سری 400 (مانند 430 و 409)، معمولاً دارای محتوای کروم از 10.5٪ تا 18٪ و بسیار کم یا بدون نیکل هستند که به خواص مغناطیسی آنها کمک می کند. آنها به دلیل مقاومت در برابر خوردگی خوب شناخته شده اند، اگرچه به اندازه گرید های آستنیتی نیستند. استنلس استیل فریتی اغلب در لوازم خانگی و کاربردهای خودرو استفاده می شود. برای متمایز کردن آنها از فولادهای آستنیتی، آزمایش آهنربا روشی سریع است، زیرا فولادهای فریتی آهنربا را جذب می کنند، در حالی که فولادهای آستنیتی معمولاً این کار را نمی کنند.

شناسایی استنلس استیل فریتی

 شناسایی استنلس استیل مارتنزیتی

استیل ضد زنگ مارتنزیتی نیز مغناطیسی است. مشابه استیل زنگ نزن فریتی، استیل ضد زنگ مارتنزیتی حاوی سطوح بالایی از آهن است و پاسخ مغناطیسی دارد. ساختار مارتنزیتی از طریق عملیات حرارتی به دست می آید و در نتیجه یک ماده سخت شده با افزایش استحکام و سختی ایجاد می شود. کروم یک عنصر کلیدی در استنلس استیل مارتنزیتی است که معمولاً از 11٪ تا 17٪ متغیر است. میزان نیکل به طور کلی در مقایسه با فولاد زنگ نزن آستنیتی کمتر است و به خواص مغناطیسی کمک می کند. یک آزمایش آهنربایی ساده می تواند به تشخیص فولاد ضد زنگ مارتنزیتی از گریدهای آستنیتی غیر مغناطیسی کمک کند.

 شناسایی استنلس استیل دوبلکس

گروه استیل ضد زنگ دوبلکس نیز مغناطیسی است، اما معمولاً به میزان کمتری از استیل های ضد زنگ فریتی یا مارتنزیتی. استنلس استیل دوبلکس کیفیت استیل آستنیتی و فریتی را با هم ترکیب می کند و در نتیجه ماده ای به وجود می آید که دارای ریزساختار مخلوطی از آستنیت و فریت است. این ترکیب به استیل دوبلکس استحکام بالاتر و مقاومت بهتری در برابر خوردگی نسبت به استنلس استیل فریتی می دهد، در حالی که هنوز برخی از خواص مغناطیسی را حفظ می کند.

شناسایی استیل اصل در بدلیجات

شناسایی بدلیجات استیل اصل برای اطمینان از کیفیت محصول و برآورده کردن انتظارات مصرف کنندگان در صنایع مد و جواهرات بسیار مهم است. بدلیجات استیل اصیل که به دلیل دوام و درخشندگی معروف هستند، به طول عمر و جذابیت زیبایی زیورآلات و تزئینات پوشاک کمک می کنند. اهمیت شناسایی دقیق در جلوگیری از استفاده از مواد تقلبی یا نامرغوبی است که ممکن است کدرشوند، تغییر رنگ دهند یا درخشندگی مطلوب را نداشته باشند. تولیدکنندگان و طراحان برای حفظ یکپارچگی ساخته های خود به اصالت بدلیجات استیل تکیه می کنند و مصرف کنندگان از مواد اصلی برای دوام و تاثیر بصری آن انتظار دارند. در بازاری مملو از بدلیجات، تشخیص بدلیجات استیل اصلی برای حفظ شهرت برندها و اطمینان از رضایت مشتری با تزئینات با کیفیت بالا و ماندگاری بسیار حائز اهمیت می باشد.

تشخیص استنلس استیل اصل از تقلبی

اهمیت شناسایی استیل اصل

شناسایی استیل اصل در بسیاری از بخش‌های صنعتی به دلیل نقش حیاتی آن در زیرساخت‌ها، تولید و ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار است. یکپارچگی و کیفیت استیل به طور مستقیم بر ایمنی، دوام و عملکرد سازه ها، ماشین آلات و محصولات تأثیر می گذارد. شناسایی دقیق تضمین می کند که گرید استیل مشخص شده در پروژه های ساختمانی استفاده می شود و به پایداری سازه و رعایت استانداردهای مهندسی کمک می کند. در تولید، شناسایی استیل اصل، تولید قطعات با خواص مکانیکی مورد نیاز، مطابق با استانداردهای کنترل کیفیت دقیق را تضمین می کند. علاوه بر این، در بخش‌هایی مانند هوافضا یا خودرو، که دقت و قابلیت اطمینان بسیار مهم است، تأیید اعتبار استیل مورد استفاده برای تضمین عملکرد و ایمنی محصولات نهایی ضروری است. به طور کلی، شناسایی استیل اصل از تقلبیسنگ بنای حفظ کیفیت، ایمنی و انطباق در صنایع مختلف است.

کلام اخر

با کمی توجه به اطرافمان به گستردگی استفاده از استنلس استیل در سازه ها، خودرو، لوازم تزئینی و زیور الات و همه و همه پی می بریم.زیبایی و دوام استثنایی آن باعث محبوبیت بیشتر و بیشتر استنلس استیل در صنعت امروزی شده است.اصل بودن اجناس استنلس استیل باعث دوام و طول عمر بیشتر لوازم مورد استفاده ما در زندگی می شود. از این رو در جهت افزایش راحتی و کاهش هزینه های اقتصادی تشخیص اصل بودن از اجناس تقلبی برای همه ما بسیار حائز اهمیت می باشد.

در این مقاله روش های شناسایی استیل اصل از تقلبی را توضیح دادیم. هچنین مطالبی را در مورد شناسایی چهار گروه اصلی استنلس استیل از جمله آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی و دوبلکس توضیح دادیم.

شما عزیزان در صورت هر نیاز به تامین محصولات استیل و آگاهی بیشتر در مورد استیل و قیمت ورق استیل می توانید با کارشناسان گروه استیل مال تماس حاصل فرمایید و اطمینان حاصل کنید که استیل مال در تمام طول مسیر همراه شما خواهد بود‌.

اشتراک گذاری برای دوستان
Facebook
LinkedIn
Twitter
Telegram
Print
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *